• 14.12.2021
    20:00
    Schwarzsche Villa
    Berlin - Steglitz (DE)
    Drachenspiele für Drei
    DRAGON GAMES A TROIS

    Wu Wei  –  Der Duft der Kirschblüten für Scheng Solo (2012)
    Betsy Jolas  –  Remember für Viola und Violoncello (1971)
    Gabriel Iranyi  –  Hidden Landscapes für Scheng und Violoncello (2018)

                P A U S E
     
    Gabriel Iranyi  –  3 moments musicaux für Viola und Cello (2015)
    Sandeep Bhagwati  –  Stele XI für Cello und Scheng (2020) Uraufführung
    Chen Xiaoyong  –  Interlaced Fragments für Scheng und Viola (2003)

    WU Wei – Scheng
    Simone Heilgendorff – Viola
    Claudius von Wrochem – Violoncello

  • 2021-12-09
    starting 7 pm
    Maschinenhaus of the Kulturbrauerei
    Berlin (DE)
    RELISTEN TO MY REMAKING OF MY RESOUND

    19:00h RESOUND 3 : Live Concert

    19:45h ITERATIONEN II : Talk

    20:45h RESOUND 4 : Live Concert

    Deniza Popova (voc), Ravi Srinivasan (Tabla, voc), Lucy Zhao (Pipa), Wu Wei (Sheng, Erhu), Eva Glasmacher (voc), Sören Birke (Bluesharmonika, Duduk), Elshan Ghasimi (Tar, voc), Klaus Janek (Bass), Simone Heilgendorff (Viola), Claudius von Wrochem (Cello), Gregor Schulenburg (Flute, Duduk), Naoko Kikuchi (Koto),

    Gebrüder Teichmann (Live-Elektronik, Live-Sampling)

     Anweisungspartitur (Video): Sandeep Bhagwati

    Album: ITERATIONEN - resonant responses to a live concert (Noland NO5)

    Live-Video: Dirk Lamprecht

    Video Pre-Production: Lutz Glandien

    Audiotechnik & Aufnahmen: Ron Schneider

    Projektmanagement: Hanna Grzeskiewicz

    Design: Brenda Alamilla

  • 2021-12-08
    starting 7 pm
    Maschinenhaus of the Kulturbrauerei
    Berlin (DE)
    RELISTEN TO MY REMAKING OF MY RESOUND

    19:00h ITERATIONEN I : Acousmatic Concert

    19:45h RESOUND 1 : Live Concert

    20:45h RESOUND 2 : Live Concert

    How does music morph when it crosses listening traditions? Based on an album by Ensemble Extrakte, 4 iterative live concerts and their sound and video recordings are interwoven step by step. Following an always identical instruction score by Bhagwati, the musicians comment on, accompany, and imitate the preceding concert - before they themselves become the inspiration for the following one: as acoustic memories in the headphones of their colleagues, and as fragments and samples in the sound of the Gebr. Teichmann. The audience can hear and see how new music is created: designed but unpredictable, guided yet involuntary, rich in tensions - and in unexpected beauty. Between the concerts, renowned historian of science Hans-Jörg Rheinberger will reflect on such "iterative listening as artistic research".

    ticketing and venue...

    Supported by Musikfonds e.V., Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien, matralab, Concordia University, Noland

  • 2021-11-26
    19:30
    Kunstmuseum Dieselkraftwerk
    Cottbus (DE)
    FÄLLT WEGEN der Pandemie leider aus! Cancelled because of the Pandemic!! OHNE SICHT | Tiresias in Cottbus
    OPUS:25 – Jubliäumskonzerte des Kairos Quartetts in Brandenburg

    Kunstmuseum Dieselkraftwerk Cottbus

    Georg Friedrich Haas [*1953]  •  In iij. Noct.    Streichquartett Nr. 3 [2001]  50' - 60'

    Die antike Figur des blinden Sehers Tiresias tritt mehrfach an prominentester Stelle in den antiken Erzählungen auf. Er, der sich wie keiner vor ihm und wenige nach ihm, als er noch sehend war, zwischen weiblicher und männlicher Erscheinung wandelte, hat ein Erfahrungswissen wie kein Sehender. Er gibt Odysseus Auskunft aus dem Reich der Verstorbenen.
    Weit im Raum verteilt, nehmen wir uns selbst und dem Publikum die Sicht und spielen Haas' In ijj. Noct. wie vom Komponisten verlangt in stockfinsterer Dunkelheit.
    Kaum eine Komposition der letzten Jahrzehnte gibt so unmittelbar eine Antwort auf das Thema der „Safe Spaces?“ der Corona-Pandemie. Durch den Wegfall des Sehens wird der geforderten Mindestabstand irrelevant – an seine Stelle tritt der aus den vier Ecken kommende Klang der Quartettmitglieder deren Wahrnehmung von Nähe und Ferne anderen Gesetzmäßigkeiten unterliegt und zugleich sind wir im Raum während der 50 bis 60 Minuten Dauer intensiv miteinander verbunden.

    Die Veranstaltung beginnt mit einer "Dunkelprobe", um sicher zu stellen, dass alle Zuhörer*innen die totale Dunkelheit angstfrei erleben können. Im Anschluss kann man sich gegen eine Teilnahme entscheiden oder dem Konzert in voller Länge beiwohnen.

  • 2021-10-23
    16:00
    Musikakademie Schloß Rheinsberg, Theater
    Rheinsberg (DE)
    OHNE SICHT | Tiresias in Rheinsberg
    OPUS:25 – Jubliäumskonzerte des Kairos Quartetts in Brandenburg
     

    Georg Friedrich Haas [*1953]  •  In iij. Noct.    Streichquartett Nr. 3 [2001]  50' - 60'

    Die antike Figur des blinden Sehers Tiresias tritt mehrfach an prominentester Stelle in den antiken Erzählungen auf. Er, der sich wie keiner vor ihm und wenige nach ihm, als er noch sehend war, zwischen weiblicher und männlicher Erscheinung wandelte, hat ein Erfahrungswissen wie kein Sehender. Er gibt Odysseus Auskunft aus dem Reich der Verstorbenen.
    Weit im Raum verteilt, nehmen wir uns selbst und dem Publikum die Sicht und spielen Haas' In ijj. Noct. wie vom Komponisten verlangt in stockfinsterer Dunkelheit.
    Kaum eine Komposition der letzten Jahrzehnte gibt so unmittelbar eine Antwort auf das Thema der „Safe Spaces?“ der Corona-Pandemie. Durch den Wegfall des Sehens wird der geforderten Mindestabstand irrelevant – an seine Stelle tritt der aus den vier Ecken kommende Klang der Quartettmitglieder deren Wahrnehmung von Nähe und Ferne anderen Gesetzmäßigkeiten unterliegt und zugleich sind wir im Raum während der 50 bis 60 Minuten Dauer intensiv miteinander verbunden.

    Die Veranstaltung beginnt mit einer "Dunkelprobe", um sicher zu stellen, dass alle Zuhörer*innen die totale Dunkelheit angstfrei erleben können. Im Anschluss kann man sich gegen eine Teilnahme entscheiden oder dem Konzert in voller Länge beiwohnen.

     

    Zum Veranstalter...

  • 15.10.2021
    19:30
    Haus Quillo
    Norduckermark (DE)
    OHNE SICHT | Tiresias in der Norduckermark
    OPUS:25 – Jubliäumskonzerte des Kairos Quartetts in Brandenburg

    Sonntag, den 15. Oktober 2021 um 19:30
    Haus Quillo, Norduckermark

    Georg Friedrich Haas [*1953]  •  In iij. Noct.    Streichquartett Nr. 3 [2001]  50' - 60'

    Die antike Figur des blinden Sehers Tiresias tritt mehrfach an prominentester Stelle in den antiken Erzählungen auf. Er, der sich wie keiner vor ihm und wenige nach ihm, als er noch sehend war, zwischen weiblicher und männlicher Erscheinung wandelte, hat ein Erfahrungswissen wie kein Sehender. Er gibt Odysseus Auskunft aus dem Reich der Verstorbenen.
    Weit im Raum verteilt, nehmen wir uns selbst und dem Publikum die Sicht und spielen Haas' In ijj. Noct. wie vom Komponisten verlangt in stockfinsterer Dunkelheit.
    Kaum eine Komposition der letzten Jahrzehnte gibt so unmittelbar eine Antwort auf das Thema der „Safe Spaces?“ der Corona-Pandemie. Durch den Wegfall des Sehens wird der geforderten Mindestabstand irrelevant – an seine Stelle tritt der aus den vier Ecken kommende Klang der Quartettmitglieder deren Wahrnehmung von Nähe und Ferne anderen Gesetzmäßigkeiten unterliegt und zugleich sind wir im Raum während der 50 bis 60 Minuten Dauer intensiv miteinander verbunden.

    Die Veranstaltung beginnt mit einer "Dunkelprobe", um sicher zu stellen, dass alle Zuhörer*innen die totale Dunkelheit angstfrei erleben können. Im Anschluss kann man sich gegen eine Teilnahme entscheiden oder dem Konzert in voller Länge beiwohnen.

  • 05.09.2021
    18:30
    Schloss Trebnitz, Feldsteinscheune
    Müncheberg (DE)
    ALL TIME FAVORITES | Hausgötter in der Felsteinscheune Trebnitz
    OPUS:25
    ALL TIME FAVORITES | Hausgötter

    OPUS:25: Jubliäumskonzerte des Kairos Quartetts in Brandenburg

    mit Moderation von Simone Heilgendorff und Claudius von Wrochem

    anschließend Umtrunk mit den Quartettmitgliedern

    Programm:

    Julio Estrada [*1943]  •  Yuunohui'ensemble op. E.18n [1983-1990]

    Isabel Mundry [*1963]  •  no one für Streichquartett [1995/1996]

    Giacinto Francesco Maria Scelsi [1905 - 1988]  •  3. Streichquartett [1963]

    ****

    Giorgio Netti [*1963]  •  ) place (  für präpariertes Streichquartett  [2001, (ciclo dell' assedio)]

    Die Feldsteinscheune und die Anlage von Schloss Trebnitz sind eine Reise wert!


    Eine Veranstaltung des brandenburgischen Vereins für den ausgefallenen Klang e.V.
    ausKlang_Logo

    Gefördert durch das Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kultur Brandenburg
    Logo_Ministerium_Brbg


  • 03.09.2021
    20:00
    SPREEHALLE
    Berlin Oberschöneweide (DE)
    ALL TIME FAVORITES | Hausgötter
    OPUS:25
    ALL TIME FAVORITES | Hausgötter

    OPUS:25. Jubliäumskonzerte des Kairos Quartetts  in Berlin

    Isabel Mundry [*1963]  •  no one für Streichquartett [1995/1996]
    Julio Estrada [*1943]  •  Yuunohui'ensemble op. E.18n [1983-1990]
    Giacinto Francesco Maria Scelsi [1905 - 1988]  •  3. Streichquartett [1963]

    Giorgio Netti [*1963]  •  ) place (  für präpariertes Streichquartett  [2001, (ciclo dell' assedio)]

    MIT KOMPONISTENGESPRÄCH: Giorgio Netti (Italien) mit Simone Heilgendorff

     

     

    Dieses Konzert wird von der Stiftung Deutsche Klassenlotterie Berlin gefördert.

    LOTTO Stiftung-Logo

  • 2021-07-15
    21:15
    GOETHE-INSTITUT Rom | Auditorium
    Rom (IT)
    Forme Traslate
    arte scienza

    WIELAND HOBAN Rules of Engagement I: Hora’ot Pticha Be’esh 9’ (D, prima in Italia)
    JULIO ESTRADA Canto mnémico. Fugue en 4 dimensions 5’30’’ (MX, prima in Italia)
    WIELAND HOBAN Rules of Engagement II: Al-Shifa per quartetto d’archi e supporto elettronico 16’(D, prima in Italia)
    GIORGIO NETTI )place(  per quartetto d’archi preparato 27’

    Dies ist das römische Debüt des Kairos Quartetts, in Kooperation mit dem Goethe Institut

    Tickets, Website des Veranstalters

  • 25.06.2021
    8 pm
    Spreehalle
    Berlin (DE)
    PARCAE | Turns of Fate

    OPUS:25. Celebrating 25 Years of the Kairos Quartet


    Andre Bartetzki [*1962]  •  ForMal - VorSpiel - FourStrings [2021] World Premiere
    Liza Lim [*1966]  •  The Weaver’s Knot [2013]
    Larisa Vrhunc [*1967]  •  Vertical for String Quartet [2015]
    Andre Bartetzki   •  ForMal - VorSpiel - FourStrings
    Oliver Schneller [*1966]  •  Hilbert Space for String Quartet, Percussion and fixed media [2021] World Premiere
    Simon Steen-Andersen [*1976]  •  Study #2 for one or more string instruments and whammy pedal [2009]
    Petros Leivadas [*1991]  •  Heubris - Trunken mit GOtt [2019] for percussion solo with electronics

    Sascha Hahn [* 1979] •  Heubris - Trunken mit GOtt [2020] Video-Installation World Premiere
    Sandeep Bhagwati [*1963]  •  nightbirdsong [2021] World Premiere
    Andre Bartetzki  •  ForMal - VorSpiel - FourStrings

    Kairos Quartet
    Olaf Tzschoppe - Schlagzeug
    
Andre Bartetzki - Klanginstallation, Sound-Design

    Sascha Hahn - Video

    The artistic contributions by Andre Bartetzki and Oliver Schneller are a gift to the Kairos Quartett for the occasion of its 25th anniversary. Sascha Hahn supports our project with a video installation that is also shown for the first time and is a Tableau Vivant of Leivadas' Heubris. Sandeep Bhagwati's nightbirdsong was not especially meant for us, but we were the first to take the opportunity for a performance since it fits perfectly into the concept of PARCAE.


    The OPUS:25 concerts at SPREEHALLE have been made possible by the support of Stiftung Deutsche Klassenlotterie Berlin.

    LOTTO Stiftung-Logo

  • 29.05.2021
    3 pm
    Live Stream from Schloss Rheinsberg via YouTube, expected to be available starting June 11, 2021
    Rheinsberg (DE)
    ALL TIME FAVORITES | Hausgötter

    OPUS:25. Jubliäumskonzerte des Kairos Quartetts  in Berlin

    Isabel Mundry [*1963]  •  no one for string quartet [1995/1996]
    Julio Estrada [*1943]  •  Yuunohui'ensemble op. E.18n [1983-1990]
    Giacinto Francesco Maria Scelsi [1905 - 1988]  •  3rd String Quartet [1963]

    Giorgio Netti [*1963]  •  ) place (  (siege cycle) [2001] 27'

    The live stream link via the YouTube channel of Schloss Rheinsberg  will be posted here, expected to be available starting June 11, 2021.

    Website of the Musikakademie Rheinsberg
    In cooperation with Verein für den ausgefallenen Klang e.V.
    ausKlang_Logo

    With the financial support of the Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kultur Brandenburg
    Logo_Ministerium_Bbg

  • 20.05.2021
    6 pm
    Sachsen-Anhaltinische Landesvertretung Berlin
    REMEMBER
    KlangART Vision Festival, in cooperation with "1700 – Jüdisches Leben in Deutschland"

    This concert is viewable until the end of 2021 here, or:

    YT: https://youtu.be/025cVDHx9xw

    FB: https://www.facebook.com/OffenerKanal/posts/4423600694340708

    Erik Satie [1866 - 1925]  •  Avant–dernières pensées, transscribed for string trio by Claudius von Wrochem [1915/2011]
          I. Idylle, à Debussy
          II. Aubade, à Paul Dukas
          III. Méditation, à Albert Roussel

        Moderation I

    Roman Haubenstock-Ramati [1919 - 1994]  •  Multiple I for two string players [1969], version for viola and violoncello

        Moderation II

    René Leibowitz [1913 - 1972]  •  Impromtu  for violin solo, posthum

    Xiaoyong Chen [*1955]  •  String Trio [1987/88]

        Moderation III

    Betsy Jolas [*1926]  •  Remember for viola and cello [1971] 5’

    Julio Estrada [*1943]  •  Yuunohui’ensemble for violin, viola and cello op. E.18n [1983-1990]

    Stefan Häussler - violin
    Simone Heilgendorff - viola
    Claudius von Wrochem - violoncello

  • 02.02.2021
    Darmstadt (DE)
    Zeitströme (2)
    TAGE FÜR AKTUELLE MUSIK

    Sharleen Revia [*1996]  •  Glimpse of Light [2020] <UA>

    Daniel Sorgatz [*1996]  •  Streichquartett Nr. 1 [2020] <UA>

    Mi-Hyun Woo [*1980]  •  The Play of Light for String Quartet 48'

    Due to the pandemic the concert will be streamed live. Details are already posted on FaceBook

  • 01.02.2021
    Darmstadt (DE)
    Zeitströme
    TAGE FÜR AKTUELLE MUSIK

    György Kurtág [*1926]  •  Quartetto per archi op. 1 [1959]

    Georg Friedrich Haas [*1953]  •  String Quartet No. 2 [1998]

    Giorgio Netti [*1963]  •  ) place (  for prepared string quartet (ciclo dell' assedio) [2001]

    Due to the pandemic the concert will be streamed live. Details are already posted on FaceBook

  • 2020-11-24
    20 o'clock
    Moderated concert at the Württembergischen Landesbibliothek Stuttgart
    Cancelled because of the Pandemic! IM TURM

    This concert fell victim to the nationwide cancellation of cultural events due to the pandemic. As the Hölderlin exhibition is going to be extended into 2021 there is a chance that Stuttgart audiences will be able to listen to the programme in 2021.

    As part of the Hölderlin exhibition

    Link to the event:

    Music:

    Luigi Nono and Hans Zender

     

    Kairos Quartett

    Angelika Luz, soprano

    Moderation: PD Dr. Simone Heilgendorff

    Promoter: Hugo-Wolf-Akademie Stuttgart in cooperation with the Württembergische Landesbibliothek

  • 2020-10-17
    4 pm
    Theatre of the Music Academy Rheinsberg
    Rheinsberg (DE)
    Pansonicon in Rheinsberg CANCELLED

    In accordance with Covid19 regulations we had to cancel this concert. We are very sorry about any inconvenience this short term cancellation may have caused.

    The venue and tickets


    George Crumb [*1929] • Black Angels. 13 Images from the Dark Land (Images I) for electric string quartet [1970] 20'

    Dongryul Lee [*1978] • Unending Rose [2017-19] 40’ UA

    This programme is under the banner of fundamental human questions about time, space, and the forces motivating each of us.

    We decided to place the shortest piece by the Islandic composer Gunnar Karel Másson at the center – which is literally left to the audience as the string quartet is positioned at the sides of the theatre, whispering and knocking and playing. Lee's sombrely "red" opus magnum, a kind of musical rosary which employs complex algorithms in order to generate scales, harmonies, and even tuning systems hitherto unknown comes first. Crumbs magic dark classic for electric string quartet whose players also perform on a significant number of additional instruments bears the subtitle “in tempore belli” referring to the War in Vietnam. As a lament in 13 short movements with citations of Schubert and sounds akin to attack helicopters the work draws from many sources and creates a unique mesmerizing athmosphere one will not forget.


    With the support of the Ministry of Science, Research and Culture of the Land Brandenburg.


    mwfk-logo

  • 2020-10-03
    5 pm
    Villa Elisabeth Invalidenstraße 3
    10115 Berlin (DE)
    Cancelled due to Corona: Pansonicon
    Pansonicon is curated and organised by the Kairos Quartet

    Tickets:

    The venue:

    Program:
    Gunnar Karel Másson [*1984] • Pansonicon 1.1 b [2010] 10'
    George Crumb [*1929] • Black Angels. 13 Images from the Dark Land (Images I) for electric string quartet [1970] 20'

                     Intermission

    Dongryul Lee [*1978] • Unending Rose [2017-19] 40’ UA

    This programme pays tribute to fundamental questions about Time, Space and the forces we are all subjected to.

    The shortest piece, Pansonicon, a made-up word derived from pan = total, encompassing and sonare = to sound, by the young Icelandic composer Gunnar Karel Másson asks for the placement of the musicians on the four sides of the hall and makes use of whispering voices and knocks. It sits between Lee's strictly acoustical sombre-„red“ opus magnum, a kind of musical rosary which employs algorithmic methods for the generation of hitherto unknown scales and harmonies – and Crumbs magical and dark classic for electric string quartet and a substantial number of additional instruments. With the line “in tempore belli” the score hints at its creation during the Vietnam war.

    This concert was made possible by The Presser Foundation and the Arts Council Korea.
  • 2020-09-17
    19:30
    Stadtbibliothek, Oberlichtsaal, Wilhelm-Leuschner-Platz 10/11
    Leipzig (DE)
    Tournee für den Sächsischer Komponistenverband

    1heit – 4fach

    Thomas Buchholz [*1961]  •  Krunk für Streichquartett [2005]

    Morton Feldman [1926 - 1987]  •  Structures [1951]

    Christian FP Kram [*1968]  •  Dialogisch

    Thomas Leppuhr [*1966]  •  Choralbearbeitung [1966]

    Gabriel Iranyi [*1946]  •  Streichquartett Nr. 5

    Knut Müller [*1963]  • Thorn für Streichquartett [1996]

  • 2020-09-16
    19:30
    Morgner Archiv - Galerie Agricolastrasse, Agricolastr. 25
    Chemnitz (DE)
    Tournee für den sächsischen Komponistenverband

    1heit – 4fach

    Thomas Buchholz [*1961]  •  Krunk für Streichquartett [2005]

    Morton Feldman [1926 - 1987]  •  Structures [1951]

    Christian FP Kram [*1968]  •  Dialogisch

    Thomas Leppuhr [*1966]  •  Choralbearbeitung [1966]

    Gabriel Iranyi [*1946]  •  Streichquartett Nr. 5

    Knut Müller [*1963]  • Thorn für Streichquartett [1996]

  • 2020-09-15
    20:00
    Schwarzsche Villa
    Berlin (DE)
    Kairos Quartett in Berlin

    Im Labor der 16 Saiten

    Thomas Buchholz [*1961]  •  Krunk für Streichquartett [2005]
    Christian FP Kram [*1968]  •  Dialogisch
    Sergej Newski [*1972]  •  Drittes Streichquartett [2009]
    Gabriel Iranyi [*1946]  •  Streichquartett Nr. 5
    Knut Müller [*1963]  • Thorn für Streichquartett [1996]

    Das Konzert wird von ausKlang e.V. und der Dezentralen Kulturarbeit des Kulturamts Steglitz/Zehlendorf gefördert.

  • 16.03.2020
    Cancellation of all concerts until August

    Due to the Corona epidemic the Kairos Quartet will concentrate on studio work and the preparation of their 25th anniversary 2021. Our recitals resume in September 2020.

  • 2020-03-14
    19:00
    Kunstraum Pillnitz, Wilhelm-Wolf-Str. 1b
    Dresden (DE)
    Tournee für den sächsischen Komponistenverband

    Thomas Buchholz [*27.08.1961]  •  Krunk für Streichquartett [2005]
    Morton Feldman [1926 - 1987]  •  Structures [1951]
    Christian FP Kram [*1968]  •  Dialogisch
    Thomas Leppuhr [*1966]  •  Choralbearbeitung [1966]
    Gabriel Iranyi [*1946]  •  Streichquartett Nr. 5
    Knut Müller [*1963]  • Thorn für Streichquartett [1996]

  • 2019-12-10
    8:30 p.m.
    BKA, Mehringdamm 32-34
    Berlin (DE)
    BKA 2019
    Unerhörte Musik

    Taming Dragons

    Si Ang Chen  •  Prime Blossom (German Premiere)

    Xiaoyong Chen  •  String Quartet No.3

    Keeyong Chong  •  3rd String Quartet  -  Inner Mirror (German Premiere)

    Unsuk Chin  •  ParaMetaString

     

    Pre-Concert talk at 7:45 p.m.

  • 2019-11-28
    7:30 p.m.
    NDR, Elbphilharmonie
    Hamburg (DE)
    Kairos at Bach-Prize Ceremony Hamburg
    NDR | das neue werk

    Portrait Concert I for Unsuk Chin

     

    Unsuk Chin [*1961]  •  ParaMetaString [1995/96]

     

    Other compositions by Unsuk Chin performed by members of the NDR Symphony Orchestra

  • 2019-11-23
    8 p.m.
    Taylor University, Lecture Theater 12
    Kuala Lumpur (MY)
    Trip to the Far East
    SoundBridge Festival

    Closing Concert

    a.o.: Kee-Yong Chong [*1971]  •  String Quartet Nr.  3 "Inner Mirror" [2006]

    GI

  • 2019-11-22
    8 p.m.
    Taylor University, Lecture Theatre 12
    Kuala Lumpur (MY)
    Trip to the Far East
    SoundBridge Festval

    Chino Toledo (Philippines)  •  N.N. for er-hu and string quartet - WP

    Li Yi Guo (China)  •  N.N. for gu zheng and string quartet - WP

    Jia Guo Ping (China)  •  N.N. for pipa and string quartet - WP

    Dr. Sayyid (Malaysia)   •  N.N. for string quartet - WP

    Unsuk Chin (South Korea/GER) [*1961]  •  ParaMetaString for string quartet and tape  [1995/96]

     

    Kairos Quartet with Qi Jie (Pipa, China), Yang Sue (Erhu, China), Yun Xiang (Guzheng, Malaysia)

    GI

  • 2019-11-21
    11:00
    SoundBridge Festival, Taylor University
    Kuala Lumpur (MY)
    Ostasienreise / Trip to the Far East
    Sound Bridge Festival

    Open Rehearsals

    Chino Toledo (Philipines) new work for er-hu with string quartet

    Li Yi Guo (China) new work for gu zheng with string quartet

    Jia Guo Ping (China) new work for pipa with string Quartet

    Dr. Sayyid String quartet (festival director and program director of Taylor University)

    GI

  • 2019-11-15
    2 - 6:30 p.m.
    Xinghai Conservatory
    Guangzhou (CN)
    Trip to the Far East

    14:00   Workshop on New Playing Techniques (continued from Nov. 13)

    16:30   Introduction to tuning systems and the overtone spectrum

    GI

  • 2019-11-14
    8 p.m.
    Xinghai Conservatory, Main Hall
    Guangzhou (CN)
    Trip to the Far East

    15:30   Dress Rehearsal (Free Admission)

    20:00 Concert (Free Admission)

    Compositions by faculty members (to be announced)

           - - - intermission - - -

    Kee-Yong Chong [*1971]  •  String Quartet No.  3 "Inner Mirror" [2006]

    Georg Friedrich Haas [*1953]  •  String Quartet No. 2 [1998]

    GI

  • 2019-11-13
    2 - 6:30 p.m.
    Xinghai Conservatory
    Guangzhou (CN)
    Trip to the Far East

    14:00   Workshop 1 - Contemporary Playing Techniques

    16:30   Rehearsal of faculty string quartets with Conservatory composers.

    19:15   Concert hall set-up

    GI

  • 2019-10-11
    19:00
    Gemeindesaal der Passionskiche, Nostitzstraße 6-7
    Berlin (DE)
    Do-TransArt

    in einer 40minütigen Performance improvisieren die Malerin Astrid Rieder mit der unteren Hälfte des Kairos Quartetts, der Bratschistin Simone Heilgendorff und dem Cellist Claudius von Wrochem, gemeinsam – jede/r in ihrem/seinem Metier.

    Das von Astrid Rieder entwickelte und erstmalig in Berlin vorgeführte Konzept Genre-übergreifender Improvisation führt zu einem Gesamtkunstwerk; Bild und Aufnahme können erworben werden.

    Im Anschluss gibt es die Gelegenheit zu einem Gespräch mit den Künstlern. Ein Interview und Auszüge der Veranstaltung werden auch im österreichischen Privatradio zeitversetzt gesendet.

    Eintritt individuell

     

    A joint improvisation lasting 40 minutes by the visual artist Astrid Rieder and the lower half of the Kairos Quartet, namely violist Simone Heilgendorff and cellist cellist Claudius von Wrochem, will lead to a Gesamtkunstwerk; it is the first Berlin instalment of her interdisciplinary concept of mutual improvisational exchange. Painting and recording of the event can be purchased.

    You are welcome to talk to the artists after the performance. A Talk and parts of the performance will be broadcast some time later on a private Austrian radio channel.

    Pay as you wish.

  • 2018-12-13
    20:00
    Künstlerhaus, Hellbrunner Str. 3
    5020 Salzburg (AT)
    Do trans-Art
    Do trans-Art #30

    in einer 40minütigen Performance improvisieren die Malerin Astrid Rieder und der Cellist Claudius von Wrochem gemeinsam – jede/r in ihrem/seinem Metier.

    Das von Astrid Rieder entwickelte und bereits zum 30. Mal vorgeführte Konzept Genre-übergreifender Improvisation führt zu einem Gesamtkunstwerk; Bild und Aufnahme können erworben werden.

    Im Anschluss gibt es die Gelegenheit zu einem Gespräch mit den Künstlern.

    Eintritt individuell

     

    A joint improvisation lasting 40 minutes by the visual artist Astrid Rieder and the cellist Claudius von Wrochem will lead to a Gesamtkunstwerk; it is the 30th instalment of her interdisciplinary concept of mutual improvisational exchange. Painting and recording of the event can be purchased.

    You are welcome to talk to the artists after the performance.

    Pay as you wish.

  • 2018-12-11
    8 p.m.
    Heinrich Lades Halle, Kleiner Saal
    Erlangen (DE)
    Haas In iii. Noct.
    Konzert im Dunkeln

    Georg Friedrich Haas (*1953)  •  In iij. Noct. String Quartet  No. 3 [2001] ca. 45'-60'

     

    This composition is performed in total darkness. No stand lights, no exit lights, nothingness pure. The Kairos Quartett are located in the four corners around the audience playing from a memorized rule set.

     

    A performance can last 60 minutes.

    -------------

     

    This performance is made possible and managed by gVe (Gemeinnütziger Theater- und Konzertverein Erlangen) e.V.

  • 2018-11-02
    Conservatory of Music
    Shanghai (CN)
    Gastspiel in Shanghai

    Workshop on Contemporary Playing Techniques

  • 2018-11-01
    20:00
    Conservatory of Music
    Shanghai (CN)
    Lecture Recital

    Iannis Xenakis (1922-2001)  •  st/4 – 1,080262 [1955-62]

    György Kurtág (*1926)  •  Quartetto per archi op. 1 [1959]

    Brian Ferneyhough (*1943)  •  Streichquartett Nr. 2 [1980]

    Georg Friedrich Haas (*1953)  •  Streichquartett Nr. 2 [1998]

  • 2018-10-30
    Conservatory of Music
    Shanghai (CN)
    Gastspiel in Shanghai
    Extended playing techniques on string instruments in current music

    Special requirements of the performer, perception of time, meter, and tempo/rhythm, notation (result or action)
    Pitch
    Timbre (incl. Estrada), Articulation, Pizzicato, Vibrato
    Extended techniques and auxiliary tools

  • 29.10.2018
    Conservatory of Music
    Shanghai (CN)
    Gastspiel in Shanghai
    Workshops

    with members of the Kairos Quartet

    Intro and Welcome
    Purposes and Issues of Notation in New Music
    Spectral Intonation
    Lines of Tradition and New Complexity

  • 08.09.2018
    20:00
    Villa Elisabeth
    Berlin (DE)
    Materia Prima
    Materia Prima

    Materia Prima, eine Veranstaltung im Rahmen des "Monats der zeitgenössischen Musik" der Initiative für Neue Musik in Berlin (D)

     

    Giorgio Netti (*1963)  •  ) place (  (aus: ciclo dell' assedio) [2001]

     

    Martin Daske (*1962) •  Foliant 15 für Streichquartett [1989]

    •  Foliant für Blockflötenquartett [2018] (UA)

     

    Markus Wettstein (*1963) •  tinwood constructions für Blockflötentrio und gestrichene Metallobjekte [1917/18]

     

    More on Facebook  inm / field notes  and   Wordpress

     

    Kairos Quartett

     

    Wolfgang Bender und

    Stefan Häussler – alternierende Violinen

    Simone Heilgendorff – Viola

    Claudius von Wrochem – Violoncello

     

    Miako Klein – Blockflöte

    Karolina Bäter – Blockflöte

    Julia Andres – Blockflöte

    inm

  • 04.09.2018
    20:30
    BKA
    Berlin (DE)
    Insel-Idyll, Sur message und Yu'u
    Unerhörte Musik
    Inseln-Idyll, sur message. Und Yu’u

    Unerhörte Musik

     

    Sebastian Elikowski-Winkler       

    - Und: nicht vergessen! –für Viola und Violoncello   UA

     

    Margarete Huber

    Rituals in Outer Spacefür Viola und Zuspiel   2014

     

    Rainer Rubbert

                      Idyllenfür Viola und Violoncello  1987                 

    1.     Calmo

    2.     Inquieto

    3.     Adagio

    4.     Aggressivo

    5.     Molto lento

     

    ------- 

    Frédéric Pattar

                      Sur le filfür Viola und Violoncello  2002   DEA

     

    Julio Estrada

                      Yuunohui’yei op.E.18c für Violoncello solo   1983

     

    Max E. Keller

                      Inselnfür Viola und Violoncello  2002

     

    Mike Flemming – Viola /// Claudius von Wrochem – Violoncello

  • 12.08.2018
    11:00
    Kunsthalle Møn
    Møn (DK)
    Kairos Quartett in der Kunsthalle Møn (DK)

    John Cage (1912-1992)  •  Thirty Pieces for String Quartet [1983]

     

    Kunsthalle Moen

  • 2018-08-11
    8 pm
    Kirche
    Moen (DK)
    Kairos Quartet on Moen (DK)

    Morton Feldman (1926-1987)  •  Structures [1951]

    Terry Fox (1943-2008)  •  Berlino realized by Arnold Dreyblatt

    Julio Estrada (*1943)  •  Yuunohui'ensemble op. E.18n [1983-1990]

    Georg Friedrich Haas (*1953)  •  String Quartet No. 2 [1998]

  • 30.05.2018
    11 - 12:30 a.m.
    Stari trg 34, Univerza dvorana
    Ljubljana (SI)
    Workshop at the Music Academy
    The Studio for Contemporary Music at the Academy of Music in Ljubljana presents a
    Workshop on
    1) Intonation in contemporary music, with examples by Haas and Ferneyhough
    2) Notation and extended playing techniques in contemporary music, with examples by Lachenmann, Cage and others
    with Simone Heilgendorff (VIola) and Claudius von Wrochem (Cello) of the Kairos Quartet
    The Berlin-based Kairos string quartet performs landmark compositions written after 1950 and pioneering music of today. They have worked closely with many of today’s leading composers, including Haas, Lachenmann, Ferneyhough, Steen-Andersen and performed at most major European new music festivals. They are especially noted for their close relationship with Haas, one of today’s leading composers.
    The workshops are intended for composers and string players, as well as anyone interested in extended string instrument techniques commonly found in contemporary music. Students wishing to actively participate may do so free of charge and should contact Asst. Steven Loy (Steven [dot] Loy [at] ag [dot] uni-lj [dot] si) by 5 PM Friday, May 25, 2018.
  • 2018-05-29
    20:00
    Philharmonie
    Ljubljana (SI)
    Slowind Frühlingsfestival / Spring Festival
    Affinitive Actions
    < ... da un Divertimento >

    Wieland Hoban (b. 1978): Rules of Engagement II: Al-Shifa (2014) for string quartet and fixed media

    Simon Steen-Andersen (b. 1976): Study for string instruments #2 (2009) for string trio and whammy pedal

    Conrado del Rosario (b. 1958): Rondeaux: On Floating Bridges (1992) for clarinet, bassoon, horn, violins, viola, violoncello and double bass

    Lorenzo Troiani (b. 1989): Sanguinante. In nomine (2017) for string quartet

    Salvatore Sciarrino (b. 1947): …da un Divertimento (1968–1970) for wind quintet, string quartet and double bass


    Kairos Quartett
    Stefan Häussler – violin (alternating)
    Wolfgang Bender – violin (alternating)
    Simone Heilgendorff – viola
    Claudius von Wrochem – violoncello

    Slowind
    Aleš Kacjan – flöte
    Matej Šarc – oboe
    Jurij Jenko – klarinette
    Jože Rošer – horn
    Paolo Calligaris – fagott

    Guest
    Miha Firšt – kontrabass

    Metod Tomac – Dirigent

  • 2018-05-28
    8 p.m.
    Philharmonie
    Ljubljana (SI)
    Slowind Spring Festival
    Affinitive Actions
    < Interieur >

     

    Programme:                            Link to the Festival

    Intérieur
    Aurel G. Stroe (1932–2008): Quintandre (Hommage à Varèse) (1984) for wind quintet
    Xiaoyong Chen (b. 1955): String Quartet No. 3 (2011)
    * * * *
    Georg Friedrich Haas (b. 1953): String Quartet No. 5 (2007)
    Sebastian Stier (b. 1970): Intérieur (1993) for flute, oboe, clarinet, violins, viola, violoncello and double bass
    Karlheinz Stockhausen (1928-2007): Treffpunkt (Aus den sieben Tagen) [1968]

     

    Kairos Quartett
    Stefan Häussler – violin
    Wolfgang Bender – violin
    Simone Heilgendorff – viola
    Claudius von Wrochem – violoncello

    Slowind
    Aleš Kacjan – flute
    Matej Šarc – oboe
    Jurij Jenko – clarinet
    Metod Tomac – horn, conductor
    Paolo Calligaris – bassoon

    Guest
    Miha Firšt – double bass

    Intérieur [de la musique] combines spatial compositions by composers of international standing for wind quintet (Birtwistle) and for string quartet (Haas) with the East Asian sonar beauty of Xiaoyong Chen's 3rd String Quartet and the darker microtonal harmonies of Intérieur by Stier.

  • 20.02.2018
    20:30
    BKA Mehringdamm
    Berlin (DE)
    BKA
    Unerhörte Musik
    - Aktuelle Fundstücke -

    Christian Ofenbauer (*1961)  •  Bruchstück IX. Vierter Streichquartettsatz [2010] 
    Song Ah Park (*1983)  •  Vier Bäume [2017]
    Song Yang (*1985)  •  Der Sprung ins kalte Wasser [2017]
    Claudius von Wrochem (*1965)  •  Gans Nackt für eine(n) Improvisationsmusiker(in) und summende Streicher  [2018]  UA

    ###

    Wieland Hoban (*1978)  •  Hora'ot Pticha Be'esh [2013-14] 
    Lorenzo Troiani (*1989)  •  Sanguinante. In nomine [2017] 
    Wieland Hoban (*1978)  •  Rules of Engagement II: Al-Shifa for string quartet & fixed media [2014]  UA


    Kairos Quartett                         Johannes v. Wrochem, E-Gitarre
       Wolfgang Bender • Violinen
       Stefan Häussler • (alternierend)
       Simone Heilgendorff • Viola
       Claudius v. Wrochem • Violoncello

    Kartenverkauf und -reservierung / Tickets & reservation

  • 2017-10-14
    Tretjakov Galleries
    Moscow (RU)
    Moscow Debut

    Nov. 13, 2017 Reception at the German Embassy

    The Kairos Quartet performs Strawinsky and Schubert

     

    Nov. 14, 2017 Opening of the El-Lissitzky Exhibition at Tretjakow Galleries

    Sergej Newski (*1972) Fotografie und Berührung - SQ No.1 [2000] <Moscow Premiere>
    Morton Feldman (1926-1987) Structures [1951]
    Igor Strawinsky (1882-1971) Three Pieces for String Quartet [1918]

  • 2017-10-28
    8 pm
    Villa Elisabeth
    Berlin (DE)
    Sonifikation Festival
    Sounding Data Streams

    Premieres of Open Call Returns and Kairos Quartet repertoire as well as sonifications from the new music scene e.g. topographic data of the Berlin Wall, cello vibrations, GPS data

    Iannis Xenakis (1922‐2001), st/4 – 1,080262 (1955‐62)
    for String Quartet

    Lula Romero „Dérive“ 2017, (Premier)
    for String Quartet and Live Electronics in “Dérive” with GPS‐Data of the composer as flâneuse in public space

    Luc Döbereiner, „Resolution“, 2017, (Premier)
    for Cello, Transducer and Live‐Electronics

    Knut Müller „Thorn“, 1996
    for String Quartet

    Martin Iddon „Mohl ip“, 2010
    for String Quartet

    / / / BREAK / / /

    Terry Fox, “Berlin Wall Scored for Sound”, (1980‐88)
    interpreted and realized as an instrumental version for String Quartet by Arnold Dreyblatt, 2017

    ZKM‐Selection: Marcus Schmickler „The Bonn Paternization“, 200

    bgnm website  –  sonification website

  • 2017-09-23
    7 p.m.
    St. Matthäuskirche at Kulturforum
    Berlin (DE)
    ZOOM IN

    Kairos Quartet Recital

    with senior high school students from the music gymnasium C. Ph. E. Bach, Berlin, tutor: Dr. Jens Renger

    Larisa Vrhunc (*1967)  •  Vertical. Concerto grosso for string quartet and various performers [2015] <German Premiere of the Concerto Grosso version>
    Marina Khorkova (*1981)  •  String Quartet No. 2 with Toy Piano–tape [2016] <WP>
    Giorgio Netti (*1963)  •  tête for Cello and recorded voice (ciclo dell' assedio) [2008/09]
    Simon Steen-Andersen (*1976)  •  Study #2 für Streichinstrumente und Whammy-Pedal [2011]
    Giacinto Maria Scelsi
    (1905-1988)  •  3rd String Quartet [1963]

    ZOOM IN and ZOOM OUT are twin programmes; ZOOM OUT took already place on May 25 as part of the cultural programme accompanying the Deutsche Evangelische Kirchentag 2017.

    ZOOM IN entices the listener to delve into the private and intimate aspects of sound. We will begin our recital with the Concerto Grosso Version of Vertical written for the Kairos Quartet by the Slovenian composer Larisa Vrhunc, supported by performers of the music gymnasium. Thus the quartet sound is being magnified. On goes the audio guide through aleatoric and every-day sounds compiled for this rendition at the start of the concert by the quartet members, leads over to Netti's unique Cello–Rap accompanying Alberto Giacometti's pre-recorded voice. Steen-Andersen's Quartet zooms very close to bow-hair and stick at work, characterized by specially prepared bows. Finally, we go to timeless and magical Scelsi. As most of Scelsi's work, his third string quartet is based on improvisations on the ondiola, an early electronic keyed instrument, recorded on tapes and edited, then realized for string quartet by Vieri Tosatti.

    Thanks to the Berlin Marathon you can reach our venue only as a pedestrian, by bike, or by public transport.

    Supported by the initiative neue musik berlin e.V. as part of the Month of Contemporary Music.

  • 2017-08-13
    Tent at the dyke
    Varel (DE)
    Chamber Music Days at Varel Harbour

    Kairos Quartet Recital with the Winners of the 2017 Vareler Composition Award

    György Kurtág  •  Quartetto per archi op. 1 [1959]
    Song Ah Park  •  Vier Bäume [Four Trees] <WP> - 1st Prize
    Lorenzo Troiani  •  Sanguinante. In nomine [The Bloodthirsty One. In the name of] <UA> - 2nd Prize
    Song Yang  •  Der Sprung ins kalte Wasser [The Jump Into the Deep End] <UA> - 3rd Prize
    Franz Schubert  •  Quartettsatz in c minor  D 703 ph [1820]
    Georg Friedrich Haas  •  String Quartet No. 2 [1998]

  • 2017-05-25
    4 pm
    St. Matthäikirche, Kulturforum (between Neue Nationalgalerie and Philharmonie
    Berlin (DE)
    ZOOM OUT
    Cultural programme of the Kirchentag 2017 – SHOW YOURSELF!
    ZOOM OUT

    2:00-3:30 Workshop for participants of the Kirchentag who are interested to join the Kairos Quartet for the first piece in their recital (see below) using their voices, their own instruments, or instruments made available by the Kairos Quartet for those who don't feel like vocalizing; no charge, no reading of sheet music, no particular music skills required. Stockhausen's concept piece is just a few lines of text. All we expect from our participants is openness and interest in a common experience.

    16:00 start of the recital

    Karlheinz Stockhausen (1928-2007) • Aus den sieben Tagen: Richtige Dauern [1968] Workshop participants with members of the Kairos Quartet
    Julio Estrada (*1943) • Canto mnémico. Fugue in 4 Dimensions [1973/83] 5'30''
    John Cage (1912-1992) • Twenty [Thirty] Pieces for String Quartet [1983] 20’
    Georg Friedrich Haas (*1953) • String Quartet No. 5 [2007] 22' German Premiere
    Knut Müller (*1963) • Thorn [1996] 9'

    Supported by the initiative neue musik Berlin e.V.

    18:00 Church service with the Kairos Quartet

    György Kurtág (*1926) • from Quartetto per archi op.1
    Julio Estrada (*1943) • Canto mnémico. Fugue in 4 Dimensions [1973/83]

    The idea of this programme is to direct the focus of the audience to the over-all shape of the music presented and to compress all these many details as if one were viewing a map from a distance. So we looked for compositions with distinct "topographies": some were characterized by significant pauses or cuts (Haas, Müller), by a kind of tectonic construction (Cage, sporting three material levels, all in constant and independent motion), or by stressing the individual voice rather than the collective (Cage, Estrada). The audience will experience the concert from within as the musicians are positioned around the audience in all but the last piece of the programme. In combination with the workshop we aim to give everyone the feeling of being an active and integral part of the event as opposed to being a mere listener.

    When we finally sit together as one would expect from a string quartet we will perform a piece which is inspired by a story by Lars Gustafson. It consists of one chord, often camouflages or performed in part, sometimes vanished. Whith glissandos constantly in flow one looses one's firm ground – until one recognizes it in the flow itself: omnis fluit / παντα ρει