Musik verleiht der Zeit ein Maß, wir vermessen in ihr ein eigentlich ewiges Strömen. Auch Landschaften werden vermessen, um ein Gefühl für ihre Proportionen und Gestalten zu bekommen. In Sandeep Bhagwati’s Musikwanderung „Vermessene Zeit“ erlebt man beides: Als tönende Landvermesser begeben sich die Musiker*innen des Ensemble Extrakte und des Kairos Quartetts in den Teltower Park. Stets nur drei von ihnen musizieren in einem weitgespannten Dreieck, in dessen Mitte man sie als Zuhörer*in natürlich am besten hört. Irgendwann verstummt eine Ecke des Trios - doch schon hebt etwas weiter entfernt ein anderes Instrument, eine Stimme an, und ergänzt die Musik wieder zum Dreieck. Nun aber liegt dessen Mitte woanders – wenn man weiterhin alles hören will, muss man dorthin! Auf diese Weise vermessen die Klänge allmählich im Dreischritt den Park - und man selber wandert mit, lauscht, wie unsere menschengemachten Harmonien und Dissonanzen in den Gesängen von Wind, Blättern, Gras, Insekten und Vögeln aufgehen. Unterwegs liest man am Wegrand Gedichte auf, die Erde und Bäume, das Klingen der Welt besingen – und gibt manche davon den Musizierenden zur Inspiration. Bhagwati’s Komprovisation lässt uns einen Nachmittag lang den Teltow als jene poetische, klingende Landschaft entdecken, wie sie schon seit Urzeiten hier schlummert.
Konzept und Text: Sandeep Bhagwati (UA)
Ausführende: Ensemble Extrakte, Kairos Quartett
Veranstaltet von , gefördert von:
The second programme PARCAE will only be performed in Bremen in 2022, but this time as a promenade concert.
It takes places in cooperation with the tritonus society and combines sound installations with compositions by
Andre Bartetzki
Sandeep Bhagwati
Tobias Klich
Liza Lim
Oliver Schneller
Simon Steen-Andersen
Larisa Vrhunc
Kairos Quartett
Olaf Tzschoppe – percussion
Anton Wassiljew – sound design
Petros Leivadas – sound design (Leivadas)
Tobias Klich – sound design (Klich)
With generous support by NEUSTART of the German Music Council (DMR)
Sandeep Bhagwati [*1963] • nightbirdsong [2021]
Gabriel Iranyi [*1946] • Streichquartett Nr. 3 [2008]
Sandeep Bhagwati • Stele III for James Tenney [2006]
Gabriel Iranyi • Zwei Parabeln nach Franz Kafka – Streichquartett Nr. 2 [1998]
Gabriel Iranyi • Streichquartett Nr. 5 "...Stufungen, Annäherungen..." [2013]
Kairos Quartett
Caroline Melzer, Sopran
STREAMING will be available on the quartet's new YOUTUBE channel here: https://youtu.be/GwQkwbwaOU0
gefördert durch NEUSTART KULTUR Ensemble der Bundeskulturbeauftragten für Kultur und Medien sowie der inm Berlin
Tickets: 15 €, erm. 10 €
Vorverkauf demnächst: www.elisabeth.berlin/billetto
Restkarten an der Abendkasse ab 18 Uhr
in Kooperation mit dem Kulturbüro Elisabeth
und der
Sandeep Bhagwati • nightbirdsong [2021]
Gabriel Iranyi [*1946] • Streichquartett Nr. 3 [2008]
Olexandr Shchetinsky [*1960] • Streichquartett [1991]: Lento
Sandeep Bhagwati [*1963] • Stele III for James Tenney [2006]
Gabriel Iranyi • Streichquartett Nr. 5 "...Stufungen, Annäherungen..." [2013]
veranstaltet vom Verein für den ausgefallenen Klang und dem Brandenburgisches
Landesmuseum für moderne Kunst
gefördert durch NEUSTART KULTUR Förderprogramm für freie Musikensembles des Deutschen Musikrats
Eintritt: 10,- €
Ticketreservierungen telefonisch: +49-355-49 49 40 40
in Kooperation mit und dem Landesmuseum für Moderne Kunst, gefördert von:
Sandeep Bhagwati • nightbirdsong [2021]
Gabriel Iranyi [*1946] • Streichquartett Nr. 3 [2008]
Sandeep Bhagwati [*1963] • Stele III for James Tenney [2006]
Olexandr Shchetinsky [*1960] • Streichquartett [1991]: Lento
Gabriel Iranyi • Streichquartett Nr. 5 "...Stufungen, Annäherungen..." [2013]
veranstaltet vom Verein für den ausgefallenen Klang und dem Brandenburgisches
Landesmuseum für moderne Kunst
gefördert durch NEUSTART KULTUR Förderprogramm für freie Musikensembles des Deutschen Musikrats
Eintritt: 12,- €
Ticketreservierungen via E-Mail oder Telefon:
Kunstvermittlung [dot] frankfurt [at] blmk [dot] de (Kunstvermittlung [dot] frankfurt [at] blmk [dot] de) +49 335 283 959 12
in Kooperation mit und dem Landesmuseum für Moderne Kunst, gefördert von:
Wu Wei – Der Duft der Kirschblüten für Scheng Solo (2012)
Betsy Jolas – Remember für Viola und Violoncello (1971)
Gabriel Iranyi – Hidden Landscapes für Scheng und Violoncello (2018)
P A U S E
Gabriel Iranyi – 3 moments musicaux für Viola und Cello (2015)
Sandeep Bhagwati – Stele XI für Cello und Scheng (2020) Uraufführung
Chen Xiaoyong – Interlaced Fragments für Scheng und Viola (2003)
WU Wei – Scheng
Simone Heilgendorff – Viola
Claudius von Wrochem – Violoncello
19:00h RESOUND 3 : Live Concert
19:45h ITERATIONEN II : Talk
20:45h RESOUND 4 : Live Concert
Deniza Popova (voc), Ravi Srinivasan (Tabla, voc), Lucy Zhao (Pipa), Wu Wei (Sheng, Erhu), Eva Glasmacher (voc), Sören Birke (Bluesharmonika, Duduk), Elshan Ghasimi (Tar, voc), Klaus Janek (Bass), Simone Heilgendorff (Viola), Claudius von Wrochem (Cello), Gregor Schulenburg (Flute, Duduk), Naoko Kikuchi (Koto),
Gebrüder Teichmann (Live-Elektronik, Live-Sampling)
Anweisungspartitur (Video): Sandeep Bhagwati
Album: ITERATIONEN - resonant responses to a live concert (Noland NO5)
Live-Video: Dirk Lamprecht
Video Pre-Production: Lutz Glandien
Audiotechnik & Aufnahmen: Ron Schneider
Projektmanagement: Hanna Grzeskiewicz
Design: Brenda Alamilla
19:00h ITERATIONEN I : Acousmatic Concert
19:45h RESOUND 1 : Live Concert
20:45h RESOUND 2 : Live Concert
How does music morph when it crosses listening traditions? Based on an album by Ensemble Extrakte, 4 iterative live concerts and their sound and video recordings are interwoven step by step. Following an always identical instruction score by Bhagwati, the musicians comment on, accompany, and imitate the preceding concert - before they themselves become the inspiration for the following one: as acoustic memories in the headphones of their colleagues, and as fragments and samples in the sound of the Gebr. Teichmann. The audience can hear and see how new music is created: designed but unpredictable, guided yet involuntary, rich in tensions - and in unexpected beauty. Between the concerts, renowned historian of science Hans-Jörg Rheinberger will reflect on such "iterative listening as artistic research".
Supported by Musikfonds e.V., Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien, matralab, Concordia University, Noland
Kunstmuseum Dieselkraftwerk Cottbus
Georg Friedrich Haas [*1953] • In iij. Noct. Streichquartett Nr. 3 [2001] 50' - 60'
Die antike Figur des blinden Sehers Tiresias tritt mehrfach an
prominentester Stelle in den antiken Erzählungen auf. Er, der sich wie
keiner vor ihm und wenige nach ihm, als er noch sehend war, zwischen
weiblicher und männlicher Erscheinung wandelte, hat ein Erfahrungswissen
wie kein Sehender. Er gibt Odysseus Auskunft aus dem Reich der
Verstorbenen.
Weit im Raum verteilt, nehmen wir uns selbst und dem Publikum die Sicht
und spielen Haas' In ijj. Noct. wie vom Komponisten verlangt in
stockfinsterer Dunkelheit.
Kaum eine Komposition der letzten Jahrzehnte gibt so unmittelbar eine
Antwort auf das Thema der „Safe Spaces?“ der Corona-Pandemie. Durch den
Wegfall des Sehens wird der geforderten Mindestabstand irrelevant – an
seine Stelle tritt der aus den vier Ecken kommende Klang der
Quartettmitglieder deren Wahrnehmung von Nähe und Ferne anderen
Gesetzmäßigkeiten unterliegt und zugleich sind wir im Raum während der
50 bis 60 Minuten Dauer intensiv miteinander verbunden.
Die Veranstaltung beginnt mit einer "Dunkelprobe", um sicher zu stellen, dass alle Zuhörer*innen die totale Dunkelheit angstfrei erleben können. Im Anschluss kann man sich gegen eine Teilnahme entscheiden oder dem Konzert in voller Länge beiwohnen.
Georg Friedrich Haas [*1953] • In iij. Noct. Streichquartett Nr. 3 [2001] 50' - 60'
Die antike Figur des blinden Sehers Tiresias tritt mehrfach an
prominentester Stelle in den antiken Erzählungen auf. Er, der sich wie
keiner vor ihm und wenige nach ihm, als er noch sehend war, zwischen
weiblicher und männlicher Erscheinung wandelte, hat ein Erfahrungswissen
wie kein Sehender. Er gibt Odysseus Auskunft aus dem Reich der
Verstorbenen.
Weit im Raum verteilt, nehmen wir uns selbst und dem Publikum die Sicht
und spielen Haas' In ijj. Noct. wie vom Komponisten verlangt in
stockfinsterer Dunkelheit.
Kaum eine Komposition der letzten Jahrzehnte gibt so unmittelbar eine
Antwort auf das Thema der „Safe Spaces?“ der Corona-Pandemie. Durch den
Wegfall des Sehens wird der geforderten Mindestabstand irrelevant – an
seine Stelle tritt der aus den vier Ecken kommende Klang der
Quartettmitglieder deren Wahrnehmung von Nähe und Ferne anderen
Gesetzmäßigkeiten unterliegt und zugleich sind wir im Raum während der
50 bis 60 Minuten Dauer intensiv miteinander verbunden.
Die Veranstaltung beginnt mit einer "Dunkelprobe", um sicher zu stellen, dass alle Zuhörer*innen die totale Dunkelheit angstfrei erleben können. Im Anschluss kann man sich gegen eine Teilnahme entscheiden oder dem Konzert in voller Länge beiwohnen.
Sonntag, den 15. Oktober 2021 um 19:30
Haus Quillo, Norduckermark
Georg Friedrich Haas [*1953] • In iij. Noct. Streichquartett Nr. 3 [2001] 50' - 60'
Die antike Figur des blinden Sehers Tiresias tritt mehrfach an
prominentester Stelle in den antiken Erzählungen auf. Er, der sich wie
keiner vor ihm und wenige nach ihm, als er noch sehend war, zwischen
weiblicher und männlicher Erscheinung wandelte, hat ein Erfahrungswissen
wie kein Sehender. Er gibt Odysseus Auskunft aus dem Reich der
Verstorbenen.
Weit im Raum verteilt, nehmen wir uns selbst und dem Publikum die Sicht
und spielen Haas' In ijj. Noct. wie vom Komponisten verlangt in
stockfinsterer Dunkelheit.
Kaum eine Komposition der letzten Jahrzehnte gibt so unmittelbar eine
Antwort auf das Thema der „Safe Spaces?“ der Corona-Pandemie. Durch den
Wegfall des Sehens wird der geforderten Mindestabstand irrelevant – an
seine Stelle tritt der aus den vier Ecken kommende Klang der
Quartettmitglieder deren Wahrnehmung von Nähe und Ferne anderen
Gesetzmäßigkeiten unterliegt und zugleich sind wir im Raum während der
50 bis 60 Minuten Dauer intensiv miteinander verbunden.
Die Veranstaltung beginnt mit einer "Dunkelprobe", um sicher zu stellen, dass alle Zuhörer*innen die totale Dunkelheit angstfrei erleben können. Im Anschluss kann man sich gegen eine Teilnahme entscheiden oder dem Konzert in voller Länge beiwohnen.
OPUS:25: Jubliäumskonzerte des Kairos Quartetts in Brandenburg
mit Moderation von Simone Heilgendorff und Claudius von Wrochem
anschließend Umtrunk mit den Quartettmitgliedern
Programm:
Julio Estrada [*1943] • Yuunohui'ensemble op. E.18n [1983-1990]
Isabel Mundry [*1963] • no one für Streichquartett [1995/1996]
Giacinto Francesco Maria Scelsi [1905 - 1988] • 3. Streichquartett [1963]
****
Giorgio Netti [*1963] • ) place ( für präpariertes Streichquartett [2001, (ciclo dell' assedio)]
Die Feldsteinscheune und die Anlage von Schloss Trebnitz sind eine Reise wert!
Eine Veranstaltung des brandenburgischen Vereins für den ausgefallenen Klang e.V.
Gefördert durch das Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kultur Brandenburg
OPUS:25. Jubliäumskonzerte des Kairos Quartetts in Berlin
Isabel Mundry [*1963] • no one für Streichquartett [1995/1996]
Julio Estrada [*1943] • Yuunohui'ensemble op. E.18n [1983-1990]
Giacinto Francesco Maria Scelsi [1905 - 1988] • 3. Streichquartett [1963]
Giorgio Netti [*1963] • ) place ( für präpariertes Streichquartett [2001, (ciclo dell' assedio)]
MIT KOMPONISTENGESPRÄCH: Giorgio Netti (Italien) mit Simone Heilgendorff
Dieses Konzert wird von der Stiftung Deutsche Klassenlotterie Berlin gefördert.
WIELAND HOBAN Rules of Engagement I: Hora’ot Pticha Be’esh 9’ (D, prima in Italia)
JULIO ESTRADA Canto mnémico. Fugue en 4 dimensions 5’30’’ (MX, prima in Italia)
WIELAND HOBAN Rules of Engagement II: Al-Shifa per quartetto d’archi e supporto elettronico 16’(D, prima in Italia)
GIORGIO NETTI )place( per quartetto d’archi preparato 27’
Dies ist das römische Debüt des Kairos Quartetts, in Kooperation mit dem Goethe Institut
OPUS:25. Celebrating 25 Years of the Kairos Quartet
Andre Bartetzki [*1962] • ForMal - VorSpiel - FourStrings [2021] World Premiere
Liza Lim [*1966] • The Weaver’s Knot [2013]
Larisa Vrhunc [*1967] • Vertical for String Quartet [2015]
Andre Bartetzki • ForMal - VorSpiel - FourStrings
Oliver Schneller [*1966] • Hilbert Space for String Quartet, Percussion and fixed media [2021] World Premiere
Simon Steen-Andersen [*1976] • Study #2 for one or more string instruments and whammy pedal [2009]
Petros Leivadas [*1991] • Heubris - Trunken mit GOtt [2019] for percussion solo with electronics
Sascha Hahn [* 1979] • Heubris - Trunken mit GOtt [2020] Video-Installation World Premiere
Sandeep Bhagwati [*1963] • nightbirdsong [2021] World Premiere
Andre Bartetzki • ForMal - VorSpiel - FourStrings
Kairos Quartet
Olaf Tzschoppe - Schlagzeug
Andre Bartetzki - Klanginstallation, Sound-Design
Sascha Hahn - Video
The artistic contributions by Andre Bartetzki and Oliver Schneller are a gift to the Kairos Quartett for the occasion of its 25th anniversary. Sascha Hahn supports our project with a video installation that is also shown for the first time and is a Tableau Vivant of Leivadas' Heubris. Sandeep Bhagwati's nightbirdsong was not especially meant for us, but we were the first to take the opportunity for a performance since it fits perfectly into the concept of PARCAE.
The OPUS:25 concerts at SPREEHALLE have been made possible by the support of Stiftung Deutsche Klassenlotterie Berlin.
OPUS:25. Jubliäumskonzerte des Kairos Quartetts in Berlin
Isabel Mundry [*1963] • no one for string quartet [1995/1996]
Julio Estrada [*1943] • Yuunohui'ensemble op. E.18n [1983-1990]
Giacinto Francesco Maria Scelsi [1905 - 1988] • 3rd String Quartet [1963]
Giorgio Netti [*1963] • ) place ( (siege cycle) [2001] 27'
The live stream link via the YouTube channel of Schloss Rheinsberg will be posted here, expected to be available starting June 11, 2021.
Website of the Musikakademie Rheinsberg
In cooperation with Verein für den ausgefallenen Klang e.V.
With the financial support of the Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kultur Brandenburg
This concert is viewable until the end of 2021 here, or:
YT: https://youtu.be/025cVDHx9xw
FB: https://www.facebook.com/OffenerKanal/posts/4423600694340708
Erik Satie [1866 - 1925] • Avant–dernières pensées, transscribed for string trio by Claudius von Wrochem [1915/2011]
I. Idylle, à Debussy
II. Aubade, à Paul Dukas
III. Méditation, à Albert Roussel
Moderation I
Roman Haubenstock-Ramati [1919 - 1994] • Multiple I for two string players [1969], version for viola and violoncello
Moderation II
René Leibowitz [1913 - 1972] • Impromtu for violin solo, posthum
Xiaoyong Chen [*1955] • String Trio [1987/88]
Moderation III
Betsy Jolas [*1926] • Remember for viola and cello [1971] 5’
Julio Estrada [*1943] • Yuunohui’ensemble for violin, viola and cello op. E.18n [1983-1990]
Stefan Häussler - violin
Simone Heilgendorff - viola
Claudius von Wrochem - violoncello
Sharleen Revia [*1996] • Glimpse of Light [2020] <UA>
Daniel Sorgatz [*1996] • Streichquartett Nr. 1 [2020] <UA>
Mi-Hyun Woo [*1980] • The Play of Light for String Quartet 48'
Due to the pandemic the concert will be streamed live. Details are already posted on FaceBook
György Kurtág [*1926] • Quartetto per archi op. 1 [1959]
Georg Friedrich Haas [*1953] • String Quartet No. 2 [1998]
Giorgio Netti [*1963] • ) place ( for prepared string quartet (ciclo dell' assedio) [2001]
Due to the pandemic the concert will be streamed live. Details are already posted on FaceBook
This concert fell victim to the nationwide cancellation of cultural events due to the pandemic. As the Hölderlin exhibition is going to be extended into 2021 there is a chance that Stuttgart audiences will be able to listen to the programme in 2021.
As part of the Hölderlin exhibition
Music:
Luigi Nono and Hans Zender
Kairos Quartett
Angelika Luz, soprano
Moderation: PD Dr. Simone Heilgendorff
Promoter: Hugo-Wolf-Akademie Stuttgart in cooperation with the Württembergische Landesbibliothek
In accordance with Covid19 regulations we had to cancel this concert. We are very sorry about any inconvenience this short term cancellation may have caused.
George Crumb [*1929] • Black Angels. 13 Images from the Dark Land (Images I) for electric string quartet [1970] 20'
Dongryul Lee [*1978] • Unending Rose [2017-19] 40’ UA
This programme is under the banner of fundamental human questions about time, space, and the forces motivating each of us.
We decided to place the shortest piece by the Islandic composer Gunnar Karel Másson at the center – which is literally left to the audience as the string quartet is positioned at the sides of the theatre, whispering and knocking and playing. Lee's sombrely "red" opus magnum, a kind of musical rosary which employs complex algorithms in order to generate scales, harmonies, and even tuning systems hitherto unknown comes first. Crumbs magic dark classic for electric string quartet whose players also perform on a significant number of additional instruments bears the subtitle “in tempore belli” referring to the War in Vietnam. As a lament in 13 short movements with citations of Schubert and sounds akin to attack helicopters the work draws from many sources and creates a unique mesmerizing athmosphere one will not forget.
With the support of the Ministry of Science, Research and Culture of the Land Brandenburg.
Program:
Gunnar Karel Másson [*1984] • Pansonicon 1.1 b [2010] 10'
George Crumb [*1929] • Black Angels. 13 Images from the Dark Land (Images I) for electric string quartet [1970] 20'
Intermission
Dongryul Lee [*1978] • Unending Rose [2017-19] 40’ UA
This programme pays tribute to fundamental questions about Time, Space and the forces we are all subjected to.
The shortest piece, Pansonicon, a made-up word derived from pan = total, encompassing and sonare = to sound, by the young Icelandic composer Gunnar Karel Másson asks for the placement of the musicians on the four sides of the hall and makes use of whispering voices and knocks. It sits between Lee's strictly acoustical sombre-„red“ opus magnum, a kind of musical rosary which employs algorithmic methods for the generation of hitherto unknown scales and harmonies – and Crumbs magical and dark classic for electric string quartet and a substantial number of additional instruments. With the line “in tempore belli” the score hints at its creation during the Vietnam war.
1heit – 4fach
Thomas Buchholz [*1961] • Krunk für Streichquartett [2005]
Morton Feldman [1926 - 1987] • Structures [1951]
Christian FP Kram [*1968] • Dialogisch
Thomas Leppuhr [*1966] • Choralbearbeitung [1966]
Gabriel Iranyi [*1946] • Streichquartett Nr. 5
Knut Müller [*1963] • Thorn für Streichquartett [1996]
1heit – 4fach
Thomas Buchholz [*1961] • Krunk für Streichquartett [2005]
Morton Feldman [1926 - 1987] • Structures [1951]
Christian FP Kram [*1968] • Dialogisch
Thomas Leppuhr [*1966] • Choralbearbeitung [1966]
Gabriel Iranyi [*1946] • Streichquartett Nr. 5
Knut Müller [*1963] • Thorn für Streichquartett [1996]
Im Labor der 16 Saiten
Thomas Buchholz [*1961] • Krunk für Streichquartett [2005]
Christian FP Kram [*1968] • Dialogisch
Sergej Newski [*1972] • Drittes Streichquartett [2009]
Gabriel Iranyi [*1946] • Streichquartett Nr. 5
Knut Müller [*1963] • Thorn für Streichquartett [1996]
Das Konzert wird von ausKlang e.V. und der Dezentralen Kulturarbeit des Kulturamts Steglitz/Zehlendorf gefördert.
Due to the Corona epidemic the Kairos Quartet will concentrate on studio work and the preparation of their 25th anniversary 2021. Our recitals resume in September 2020.
Thomas Buchholz [*27.08.1961] • Krunk für Streichquartett [2005]
Morton Feldman [1926 - 1987] • Structures [1951]
Christian FP Kram [*1968] • Dialogisch
Thomas Leppuhr [*1966] • Choralbearbeitung [1966]
Gabriel Iranyi [*1946] • Streichquartett Nr. 5
Knut Müller [*1963] • Thorn für Streichquartett [1996]
Taming Dragons
Si Ang Chen • Prime Blossom (German Premiere)
Xiaoyong Chen • String Quartet No.3
Keeyong Chong • 3rd String Quartet - Inner Mirror (German Premiere)
Unsuk Chin • ParaMetaString
Pre-Concert talk at 7:45 p.m.
Portrait Concert I for Unsuk Chin
Unsuk Chin [*1961] • ParaMetaString [1995/96]
Other compositions by Unsuk Chin performed by members of the NDR Symphony Orchestra
Chino Toledo (Philippines) • N.N. for er-hu and string quartet - WP
Li Yi Guo (China) • N.N. for gu zheng and string quartet - WP
Jia Guo Ping (China) • N.N. for pipa and string quartet - WP
Dr. Sayyid (Malaysia) • N.N. for string quartet - WP
Unsuk Chin (South Korea/GER) [*1961] • ParaMetaString for string quartet and tape [1995/96]
Kairos Quartet with Qi Jie (Pipa, China), Yang Sue (Erhu, China), Yun Xiang (Guzheng, Malaysia)
Open Rehearsals
Chino Toledo (Philipines) new work for er-hu with string quartet
Li Yi Guo (China) new work for gu zheng with string quartet
Jia Guo Ping (China) new work for pipa with string Quartet
Dr. Sayyid String quartet (festival director and program director of Taylor University)
in einer 40minütigen Performance improvisieren die Malerin Astrid Rieder mit der unteren Hälfte des Kairos Quartetts, der Bratschistin Simone Heilgendorff und dem Cellist Claudius von Wrochem, gemeinsam – jede/r in ihrem/seinem Metier.
Das von Astrid Rieder entwickelte und erstmalig in Berlin vorgeführte Konzept Genre-übergreifender Improvisation führt zu einem Gesamtkunstwerk; Bild und Aufnahme können erworben werden.
Im Anschluss gibt es die Gelegenheit zu einem Gespräch mit den Künstlern. Ein Interview und Auszüge der Veranstaltung werden auch im österreichischen Privatradio zeitversetzt gesendet.
Eintritt individuell
A joint improvisation lasting 40 minutes by the visual artist Astrid Rieder and the lower half of the Kairos Quartet, namely violist Simone Heilgendorff and cellist cellist Claudius von Wrochem, will lead to a Gesamtkunstwerk; it is the first Berlin instalment of her interdisciplinary concept of mutual improvisational exchange. Painting and recording of the event can be purchased.
You are welcome to talk to the artists after the performance. A Talk and parts of the performance will be broadcast some time later on a private Austrian radio channel.
Pay as you wish.
in einer 40minütigen Performance improvisieren die Malerin Astrid Rieder und der Cellist Claudius von Wrochem gemeinsam – jede/r in ihrem/seinem Metier.
Das von Astrid Rieder entwickelte und bereits zum 30. Mal vorgeführte Konzept Genre-übergreifender Improvisation führt zu einem Gesamtkunstwerk; Bild und Aufnahme können erworben werden.
Im Anschluss gibt es die Gelegenheit zu einem Gespräch mit den Künstlern.
Eintritt individuell
A joint improvisation lasting 40 minutes by the visual artist Astrid Rieder and the cellist Claudius von Wrochem will lead to a Gesamtkunstwerk; it is the 30th instalment of her interdisciplinary concept of mutual improvisational exchange. Painting and recording of the event can be purchased.
You are welcome to talk to the artists after the performance.
Pay as you wish.
Georg Friedrich Haas (*1953) • In iij. Noct. String Quartet No. 3 [2001] ca. 45'-60'
This composition is performed in total darkness. No stand lights, no exit lights, nothingness pure. The Kairos Quartett are located in the four corners around the audience playing from a memorized rule set.
A performance can last 60 minutes.
-------------
This performance is made possible and managed by gVe (Gemeinnütziger Theater- und Konzertverein Erlangen) e.V.
Workshop on Contemporary Playing Techniques
Iannis Xenakis (1922-2001) • st/4 – 1,080262 [1955-62]
György Kurtág (*1926) • Quartetto per archi op. 1 [1959]
Brian Ferneyhough (*1943) • Streichquartett Nr. 2 [1980]
Georg Friedrich Haas (*1953) • Streichquartett Nr. 2 [1998]
Special requirements of the performer, perception of time, meter, and tempo/rhythm, notation (result or action)
Pitch
Timbre (incl. Estrada), Articulation, Pizzicato, Vibrato
Extended techniques and auxiliary tools
with members of the Kairos Quartet
Intro and Welcome
Purposes and Issues of Notation in New Music
Spectral Intonation
Lines of Tradition and New Complexity
Materia Prima, eine Veranstaltung im Rahmen des "Monats der zeitgenössischen Musik" der Initiative für Neue Musik in Berlin (D)
Giorgio Netti (*1963) • ) place ( (aus: ciclo dell' assedio) [2001]
Martin Daske (*1962) • Foliant 15 für Streichquartett [1989]
• Foliant für Blockflötenquartett [2018] (UA)
Markus Wettstein (*1963) • tinwood constructions für Blockflötentrio und gestrichene Metallobjekte [1917/18]
More on Facebook inm / field notes and Wordpress
Kairos Quartett
Wolfgang Bender und
Stefan Häussler – alternierende Violinen
Simone Heilgendorff – Viola
Claudius von Wrochem – Violoncello
Miako Klein – Blockflöte
Karolina Bäter – Blockflöte
Julia Andres – Blockflöte
Sebastian Elikowski-Winkler
- Und: nicht vergessen! –für Viola und Violoncello UA
Margarete Huber
Rituals in Outer Spacefür Viola und Zuspiel 2014
Rainer Rubbert
Idyllenfür Viola und Violoncello 1987
1. Calmo
2. Inquieto
3. Adagio
4. Aggressivo
5. Molto lento
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Frédéric Pattar
Sur le filfür Viola und Violoncello 2002 DEA
Julio Estrada
Yuunohui’yei op.E.18c für Violoncello solo 1983
Max E. Keller
Inselnfür Viola und Violoncello 2002
Mike Flemming – Viola /// Claudius von Wrochem – Violoncello
John Cage (1912-1992) • Thirty Pieces for String Quartet [1983]
Morton Feldman (1926-1987) • Structures [1951]
Terry Fox (1943-2008) • Berlino realized by Arnold Dreyblatt
Julio Estrada (*1943) • Yuunohui'ensemble op. E.18n [1983-1990]
Georg Friedrich Haas (*1953) • String Quartet No. 2 [1998]
Wieland Hoban (b. 1978): Rules of Engagement II: Al-Shifa (2014) for string quartet and fixed media
Simon Steen-Andersen (b. 1976): Study for string instruments #2 (2009) for string trio and whammy pedal
Conrado del Rosario (b. 1958): Rondeaux: On Floating Bridges (1992) for clarinet, bassoon, horn, violins, viola, violoncello and double bass
Lorenzo Troiani (b. 1989): Sanguinante. In nomine (2017) for string quartet
Salvatore Sciarrino (b. 1947): …da un Divertimento (1968–1970) for wind quintet, string quartet and double bass
Kairos Quartett
Stefan Häussler – violin (alternating)
Wolfgang Bender – violin (alternating)
Simone Heilgendorff – viola
Claudius von Wrochem – violoncello
Slowind
Aleš Kacjan – flöte
Matej Šarc – oboe
Jurij Jenko – klarinette
Jože Rošer – horn
Paolo Calligaris – fagott
Guest
Miha Firšt – kontrabass
Metod Tomac – Dirigent
Intérieur
Aurel G. Stroe (1932–2008): Quintandre (Hommage à Varèse) (1984) for wind quintet
Xiaoyong Chen (b. 1955): String Quartet No. 3 (2011)
* * * *
Georg Friedrich Haas (b. 1953): String Quartet No. 5 (2007)
Sebastian Stier (b. 1970): Intérieur (1993) for flute, oboe, clarinet, violins, viola, violoncello and double bass
Karlheinz Stockhausen (1928-2007): Treffpunkt (Aus den sieben Tagen) [1968]
Kairos Quartett
Stefan Häussler – violin
Wolfgang Bender – violin
Simone Heilgendorff – viola
Claudius von Wrochem – violoncello
Slowind
Aleš Kacjan – flute
Matej Šarc – oboe
Jurij Jenko – clarinet
Metod Tomac – horn, conductor
Paolo Calligaris – bassoon
Guest
Miha Firšt – double bass
Intérieur [de la musique] combines spatial compositions by composers of international standing for wind quintet (Birtwistle) and for string quartet (Haas) with the East Asian sonar beauty of Xiaoyong Chen's 3rd String Quartet and the darker microtonal harmonies of Intérieur by Stier.
Christian Ofenbauer (*1961) • Bruchstück IX. Vierter Streichquartettsatz [2010]
Song Ah Park (*1983) • Vier Bäume [2017]
Song Yang (*1985) • Der Sprung ins kalte Wasser [2017]
Claudius von Wrochem (*1965) • Gans Nackt für eine(n) Improvisationsmusiker(in) und summende Streicher [2018] UA
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Wieland Hoban (*1978) • Hora'ot Pticha Be'esh [2013-14]
Lorenzo Troiani (*1989) • Sanguinante. In nomine [2017]
Wieland Hoban (*1978) • Rules of Engagement II: Al-Shifa for string quartet & fixed media [2014] UA
Kairos Quartett Johannes v. Wrochem, E-Gitarre
Wolfgang Bender • Violinen
Stefan Häussler • (alternierend)
Simone Heilgendorff • Viola
Claudius v. Wrochem • Violoncello
Nov. 13, 2017 Reception at the German Embassy
The Kairos Quartet performs Strawinsky and Schubert
Nov. 14, 2017 Opening of the El-Lissitzky Exhibition at Tretjakow Galleries
Sergej Newski (*1972) Fotografie und Berührung - SQ No.1 [2000] <Moscow Premiere>
Morton Feldman (1926-1987) Structures [1951]
Igor Strawinsky (1882-1971) Three Pieces for String Quartet [1918]